„…Moim marzeniem było robienie obrazów publicznych, żeby jak największa liczba ludzi mogła je zobaczyć. W związku z tym plakat – obraz uliczny – był dla mnie najważniejszy. Jeszcze przed akademią myślałem o plakacie. Wejść w ulicę. To jest szalenie ważne. Myśląc o różnorodności przedmiotów otaczających człowieka sądzę, że najważniejsze jest ogłoszenie. Mówić, powiedzieć, przekazać, zawiadomić. Poinformować. (…) Nigdy nie wyobrażałem sobie obrazu niezależnego od treści. Zawsze dążę do tego, żeby obraz był maksymalny i informacja była maksymalna. Trzeba działać na maksimum wyobraźni…” – Roman Cieślewicz.
Roman Cieślewicz (ur. 13 stycznia 1930 we Lwowie, zm. 21 stycznia 1996 w Antony – polski artysta grafik, czołowy przedstawiciel polskiej szkoły plakatu.
W latach 1943–1946 uczęszczał do Szkoły Przemysłu Artystycznego we Lwowie. Po wojnie uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, które ukończył w 1949, następnie studiował na wydziale plakatu krakowskiej ASP. Po dyplomie (1955) przeniósł się do Warszawy. W latach 1959–1962 był dyrektorem artystycznym miesięcznika „Ty i Ja”.
Od 1963 przebywał za granicą: w RFN, Włoszech, Francji. W 1971 otrzymał obywatelstwo francuskie. Zdobył Grand Prix de l'Humour Noir Grandville 1980.
Był szefem artystycznym tygodnika „Elle”, współpracował z magazynem „Vogue” i założoną przez Rolanda Topora grupą Panique. Na początku lat 80. zaprojektował dekorację gmachu francuskiego parlamentu dla uczczenia Rewolucji Francuskiej oraz udekorował paryski ratusz z okazji 100. rocznicy urodzin de Gaulle'a. Po śmierci żony (Alina Szapocznikow, rzeźbiarka, zm. w 1973) odniósł największe sukcesy – projekty katalogów i plakaty do prestiżowych wystaw w Centrum Pompidou (m.in. Paryż-Berlin, Paryż-Moskwa). W 1994 po raz ostatni przyjechał do kraju z okazji wystawy jego twórczości w warszawskiej Zachęcie.
„…Spotkaliśmy się 6 czerwca 1994 r. w Galerii Narodowej Zachęta w Warszawie, gdzie wcześniej miałem dwie indywidualne wystawy 1989 (TWARZĄ w TWARZ) i 1991 (NEW YORK od realizmu do abstrakcji), a Cieślewicz miał retrospektywną wystawę, do której wprowadzała dyrektorka Anda Rottenbertg. Był dla mnie artystą, którego bardzo chciałem sfotografować i poznać, nie tylko ze względu na to co sam robił, ale i dlatego, że był mężem niezwykłej rzeźbiarki Aliny Szapocznikow…” – Czesław Czapliński.
Miał ponad sto wystaw indywidualnych grafiki, fotomontażu, plakatu, fotografii. Brał udział w wielu prezentacjach sztuki plakatu na całym świecie. Muzea, w których eksponowane były jego plakaty: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Deutsches Plakat Museum w Museum Folkwang w Essen, Muzeum Plakatu w Lahti, Muzeum Plakatu w Paryżu, Muzeum Plakatu w Kolorado, Muzeum Plakatu w Bayreuth, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Musée d'Arts Décoratifs w Paryżu, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Library of Congress w USA, Fagersta Stadsbibliotek w Sztokholmie oraz liczne kolekcje prywatne.
PORTRAIT with HISTORY Roman Cieślewicz
"...My dream was to make public paintings so that as many people as possible could see them. Therefore, the poster - the street painting - was the most important thing to me. Even before the academy, I was thinking about the poster. To enter the street. This is extremely important. Thinking about the variety of objects surrounding a person, I think that the most important thing is the announcement. To speak, to tell, to convey, to notify. To inform. (…) I have never imagined an image independent of the content. I always strive for the image to be maximal and for the information to be maximal. You have to use maximum imagination..." - Roman Cieślewicz.
Roman Cieślewicz (13 January 1930 – 21 January 1996) was a Polish (naturalized French) graphic artist and photographer.
From 1943 to 1946 he attended the School of Artistic Industry in Lvov and from 1947 to 1949 attended the Krakow's Fine Arts Lycee. He studied at Kraków Academy of Fine Arts from 1949 to 1955. He was an artistic editor of "Ty i Ja" monthly (Warsaw) 1959–1962. In 1963, he moved to France and naturalized in 1971. He worked as art director of Vogue, Elle (1965–1969) and Mafia - advertising agency (1969–1972) and was artistic creator of Opus International (1967–1969). Kitsch (1970–1971) and Cnac-archives (1971–1974). Taught at the Ecole Superieure d'Arts Graphiques (ESAG) in Paris. In 1976 he produced his "reviev of panic information" - "Kamikaze"/No. 1/ published by Christian Bourgois. In 1991 he produced "Kamikaze 2" with Agnes B. He took part in numerous group exhibitions of graphic, poster and photographic art and was a member of AGI (Alliance Graphique Internationale).
Major awards: 1964 - Grand Prix, International Exhibition of Film Posters in Karlove Vary (Czech Republic); 1964 - Gold Medal, 1st Biennial of Industrial Forms in Ljubljana (Yugoslavia) 1972 - Gold Medal, 4th International Biennial of Posters in Warsaw (Poland) 1979 - Grand Prix for posters in Paris (France) 1984 - Bronze Medal, International Biennial of Posters 1990 - Grand Prix of "Art Graphique" (France) 1991 - Excellence Prize at Biennial of Graphic in Zagreb (Yugoslavia) 1992 - President Price, Biennial of Applied Graphic in Brno (Slovakia) 1993 – Second prize, Poster Biennale Lahti (Finland) Source: theartofposter.com.
"...We met on June 6, 1994 at the Zachęta National Gallery in Warsaw, where I had previously had two individual exhibitions in 1989 (FACE to FACE) and 1991 (NEW YORK from realism to abstraction), and Cieślewicz had a retrospective exhibition, introduced by the director Anda Rottenberg. For me, he was an artist I really wanted to photograph and get to know, not only because of what he did, but also because he was the husband of the extraordinary sculptor Alina Szapocznikow..." - Czesław Czapliński.
Exhibitions: 1972 - Musee des Arts Decoratifs, Paris France; 1973 - Stedelijk Museum, Amsterdam the Netherlands; 1974 - Muzeum Plakatu, Warsaw Poland 1978 - Stedelijk Museum, Amsterdam the Netherlands 1981 - Muzeum Narodowe, Poznan Poland 1984 - Kunsthalle, Darmstadt Germany 1986 - Galeria BWA, Łódź Poland 1987 - Galerie de Pret, Angres France 1993 - The Polish Museum of America, Chicago USA 1993 - Centre Georges Pompidou, Paris France 1994 - Narodowa Galeria Sztuki Wspolczesnej Zacheta, Warsaw Poland 1998 - Muzeum Plakatu, Warsaw Poland 2006 - Les Rencontres d'Arles, France 2010 - Royal College of Art in London, United Kingdom.
Comments