Kasia Czerpak–Węgliński ur. 17 maja 1962 roku w Krakowie, od 1989 mieszka i tworzy w Stanach Zjednoczonych.
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Pradze Czeskiej na katedrze grafiki warsztatowej i malarstwa, gdzie uzyskała dyplom w 1988 w pracowni prof. Čepelaka.
“...Kasię Czerpak-Węglińską poznałem w 1989 r. w Lipert Gallery Zbigniewa Legutko w Nowym Jorku, z którym przez lata współpracowałem m.in. przy wspólnie wydawanym magazynie PRO-ARTE. Wówczas fotografowałem ją wielokrotnie m.in. w jej pracowni w Nowym Jorku, a potem w Los Angeles, gdzie mieliśmy wystawę w Vienna Woods Gallery w 2019 w Los Angeles...” – Czesław Czapliński.
W latach 1992-97 wykładała grafikę multimedialną w Massachusetts College of Art.
Od 1998 mieszka i pracuje w Los Angeles.
Uprawia malarstwo, sztukę instalacji oraz grafikę warsztatową.
Wzięła udział w ponad 60 wystawach grupowych i 13 indywidualnych w USA, Azji, Europie i w tym Polsce.
W latach 1990 była zainteresowana problemami tożsamości i etyki co zaowocowało powstaniem szeregu obiektów, obrazów i instalacji, takich jak "Identity"czy "Rozbierzmy sie", pokazywanych w 2001 w kalifornijskiej galerii Soapbox, a następie w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa.
Instalacje tworzą wielkich rozmiarów kostiumy-kimona, będące jakby uproszczoną wersją ludzkiej figury. Kimona – fetysze stają się symboliczną odskocznia do medytacji nad problematyką "kultura-natura".
W tworzonych w okresie 1990-2010 enkaustycznych obrazach można odnaleźć znaną dychotomię w przeciwstawieniu struktury używanych materiałów, takich jak ciepły wosk i zimny spatynowany metal. Konflikt materiałów koresponduje z zaprezentowanym konfliktem etycznym. Pojawiają się ważkie pytania o kierunek, w jakim zmierza nasza cywilizacja. Na płótnach widać anatomiczne fragmenty tkanek i organów wewnętrznych, których graficzny układ przynosi na myśl strzępy anatomicznego atlasu zatopionego w przeźroczystych warstwach wosku.
W latach 2014-20 w ostatnio powstałych cyklach obrazów zaczyna wprowadzac szerszą gamę kolorystyczną oparta głownie na świadomej eksploatacji tradycyjnych zastawów kolorystycznych oraz wizualności opartej na wzorcach kultury konsumpcyjnej popularnej w ośrodkach masowego przekazu.
Interesuje ją zatarcie granicy i symbioza lub przenikanie elementów kulturypopularnej do sztuki wysokiej.
„…Mój ostatni projekt opiera sie na wykorzystaniu zbiorczej świadomości wizualnej na platformie Instagramu ( on line), na którym najpierw publikuje szkice obrazów, które w zależności od zaakceptowania przez anonimowych odbiorców beda tradycyjnie malowane na płótnie.
Stanowi to jakby odwrocenie procesu gdzie wystawa-exhibicja i kontakt z odbiorcą jest tradycyjnie zakonczeniem procesu tworczego a nie jego poczatkiem.
Jest to fascynujacy proces, który łączy aspekty oczywistej globalizacji i normatyzacji kultury wizualnej. Proces w ktorym wykorzystuje świadomie banalność tematyki np.” Martwych natur z dzbanem” lub „bukietów kwiatów” czy „trywialna piekność miski z owocami”. Interakcja z anonimowym widzem i wprowadzanie archetypów piękna i estetyki „znanej i lubianej”, dodaje elementów kokieterii widza i oczywistaej rozrywki…” – Katarzyna Czerpak-Węgliński.
Czerpak–Weglinska (KASIARTE) jest finalistką wielu międzynarodowych konkursów m.in.: International Independent Prints, Kanagawa, Japonia (1992); Kochi International Triennale, Kochi-Ken, Japania (1993); Osaka Triennale, Japonia (1994); Kolor w Grafice, Torun (1993); Prints International, New Canaan, USA (1994); Asto Intrnational Art Festival (AIAF), Seul, Korea (2007); Gwangwhamoon International Art Festival, Seul, Korea (2007); International Art, Pekin, Chiny (2017).
Prace znajdują się w wielu międzynarodowych publicznych oraz prywatnych kolekcjach sztuki oraz w wielu kolekcjach prywatnych na całym świecie.
Miedzy innymi:Narodowy instytut dziecka, Tokyo, Japonia; Asahikawa Uniwersytet Medyczny, Asahikawa, Japonia; Ino-icho Muzeum Papieru, Kochi-Ken, Japonia; Uniwersytet Humbolta, Berlin, Niemcy; NYNEX Corp., White Plains,NY; UCLA Uniwersytet Stanowy, Los Angeles, USA; Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Polska.
Była członkiem nowojorskiego stowarzyszenia artystycznego PAAS, a obecnie współpracuje z grupą KRAK w Los Angeles.
PORTRAIT with HISTORY Kasia Czerpak–Węgliński (KASIARTE)
Kasia Czerpak–Węgliński was born on May 17, 1962 in Kraków, and has been living and working in the United States since 1989.
She graduated from the Academy of Fine Arts in Prague, Czech Republic, in the Department of Workshop Graphics and Painting, where she received her diploma in 1988 in the studio of prof. Čepelak.
“...I met Kasia Czerpak-Węglińska in 1989 at Zbigniew Legutko's Lipert Gallery in New York, with whom I collaborated for years, including on the jointly published magazine PRO-ARTE. At that time, I photographed her many times, including in her studio in New York, and later in Los Angeles, where we had an exhibition at the Vienna Woods Gallery in 2019 in Los Angeles...” – Czesław Czapliński.
In the years 1992-97, she taught multimedia graphics at the Massachusetts College of Art.
Since 1998, she has lived and worked in Los Angeles.
She practices painting, installation art and workshop graphics. She has participated in over 60 group exhibitions and 13 individual exhibitions in the USA, Asia, Europe and Poland.
In the 1990s, she was interested in the problems of identity and ethics, which resulted in the creation of a series of objects, paintings and installations, such as "Identity" and "Rozbieramy sie", shown in 2001 at the Californian Soapbox gallery, and then at the Historical Museum of the City of Krakow.
The installations create large-sized kimono costumes, which are a kind of simplified version of the human figure. Kimonos - fetishes become a symbolic springboard for meditation on the issues of "culture-nature".
In the encaustic paintings created in the period 1990-2010, one can find a well-known dichotomy in the opposition of the structure of the materials used, such as warm wax and cold patinated metal. The conflict of materials corresponds to the presented ethical conflict. Important questions about the direction in which our civilization is heading appear. The canvases show anatomical fragments of tissues and internal organs, the graphic arrangement of which brings to mind fragments of an anatomical atlas immersed in transparent layers of wax.
In the years 2014-20, in her most recent series of paintings, she began to introduce a wider range of colours based mainly on the conscious exploitation of traditional colour schemes and visuality based on patterns of consumer culture popular in mass media.
She is interested in the blurring of the boundary and symbiosis or the penetration of elements of popular culture into high art.
"...My latest project is based on the use of collective visual consciousness on the Instagram platform (online), where I first publish sketches of paintings, which, depending on the acceptance by anonymous recipients, will be traditionally painted on canvas.
It is a kind of reversal of the process where exhibition-exhibition and contact with the recipient is traditionally the end of the creative process and not its beginning.
It is a fascinating process that combines aspects of the obvious globalization and normatization of visual culture. A process in which I consciously use the banality of themes, e.g. "Still life with a jug" or "bouquets of flowers" or "trivial beauty of a bowl of fruit". Interaction with an anonymous viewer and introducing archetypes of beauty and aesthetics "known and liked", adds elements of coquetry to the viewer and obvious entertainment..." - Katarzyna Czerpak-Węgliński.
Czerpak–Weglinska (KASIARTE) is a finalist in numerous international competitions, including: International Independent Prints, Kanagawa, Japan (1992); Kochi International Triennale, Kochi-Ken, Japan (1993); Osaka Triennale, Japan (1994); Color in Graphics, Torun (1993); Prints International, New Canaan, USA (1994); Asto International Art Festival (AIAF), Seoul, Korea (2007); Gwangwhamoon International Art Festival, Seoul, Korea (2007); International Art, Beijing, China (2017).
Works are held in numerous international public and private art collections, and in numerous private collections worldwide.
Among others: National Institute of the Child, Tokyo, Japan; Asahikawa Medical University, Asahikawa, Japan; Ino-icho Paper Museum, Kochi-Ken, Japan; Humboldt University, Berlin, Germany; NYNEX Corp., White Plains, NY; UCLA State University, Los Angeles, USA; Krakow Historical Museum, Poland.
She was a member of the New York art association PAAS and currently works with the KRAK group in Los Angeles.
SOLO EXHIBITIONS:
2019 – MEDITATION 9, Mixed Media collaboration project With Jiri Kornatovsky, Hermit Gallery, Prague, Czech Republic,
2010 – MONOPRINTS AND ENCAUSTICS, Xian University Arts Center, Xian, China,
2008 – MEDYT, Works on Paper, Monastery Chotesov Gallery, Chotesov, Czech Republic,
2006 – ORGANIC MEDITATIONS, Asto Gallery, Los Angeles, CA,
2003 – HERTZ, Encaustic Malerei, Under der Linden Galeria, Berlin, Germany,
2002 – PRZYPOMNIANE W WOSKU, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Krakow, Poland,
2001 – ENCAUSTIC ASSEMBLAGE, Soapbox Gallery, Venice, CA.
2000 – TRANSPLANT ART - WAX PAINTINGS, Galeria Contempoarte, Roma, Italy,
1997 – BODY PARTS - NEW MONOPRINTS, Galerie Hermit, Prague, Czech Republic,
1997 – RECENT MONOPRINTS, Daniels Gallery, HRCE, Boston, MA,
1996 – FREE RADICALS, Mixed media and work on paper, Bunker Hill Community College, Boston, MA,
1996 – TRANSPLANT-2, Mixed Media, Galeria d’ Art Contemporani de Catalunya Barcelona, Spain,
1995 – TRANSPLANT, Mixed Media Installation, Galeria Rzezby Kuchnia, Warsaw, Poland,
1995 – TRANSPLANT, Mixed Media Installation, Gallery Capku, Prague, Czech Republic,
1994 – NO CHOICE, Transformation Installation, Galeria Rzezby Kuchnia, Warsaw, Poland,
1992 – RECENT PAINTINGS, PAAS Gallery, New York, NY,
1991 – ART FOR XXI CENTURY, New England Museum for Contemporary Art, Brooklyn, CT.
Comments