„…Postrzegam siebie jako rejestratora historii, swego rodzaju historyka wizualnego…” – David Burnett.
David Burnett (ur. 1946) to fotoreporter amerykańskiego magazynu mieszkający w Waszyngtonie. Jego prace dotyczące rewolucji irańskiej z 1979 r. były szeroko publikowane w czasopiśmie Time (w tym portret ajatollaha Chomeiniego „Człowieka Roku”).
Zdobył dziesiątki najważniejszych nagród za swoje prace, w tym Złoty Medal Roberta Capy w 1973 r. (wraz z Raymondem Depardonem i Chasem Gerretsenem) od Overseas Press Club za pracę w Chile, tytuł Fotografa Roku Magazynu w 1980 r. od Krajowego Stowarzyszenia Fotografów Prasowych, oraz Zdjęcie Roku World Press w 1980 r.
Był członkiem agencji fotograficznej Gamma i współzałożycielem Contact Press Images.
David Burnett urodził się w 1946 roku w Holladay w stanie Utah. Jego rodzicami są państwo Ted Burnett. Uczęszczał do Oakwood School, Olympus Junior High i Olympus High School. Podczas letniej pracy w sklepie optycznym w Salt Lake City zainteresował się soczewkami, a jego pierwsze opublikowane zdjęcia znalazły się w roczniku jego liceum. Burnett powiedział, że wiedział, że chce zostać fotografem, dzięki doświadczeniu związanemu z pracą nad rocznikiem i że w ciągu roku lub dwóch został członkiem lokalnego tygodnika i od czasu do czasu sprzedawał zdjęcia z piątkowych wieczorów koszykówki dziennikowi The Salt Lake Tribune.
W 1968 roku, po ukończeniu Colorado College, Burnett rozpoczął pracę jako niezależny fotograf dla Time and Life, najpierw w Stanach Zjednoczonych, a później w Wietnamie.
8 czerwca 1972 r. Burnett był jednym z fotoreporterów obecnych w Trảng Bàng w prowincji Tây Ninh, kiedy Nick Ut z Associated Press uchwycił swoje słynne zdjęcie dziewięcioletniej wietnamskiej dziewczynki Phan Thị Kim Phúc i kilku innych dzieci uciekających przed atak napalmem. Dwa południowowietnamskie samoloty Skyraider zboczyły z kursu i zrzuciły bomby zapalające w pobliżu dziennikarzy, w wyniku czego dwoje dzieci zginęło, a inne, w tym Kim Phúc, doznały poważnych poparzeń. Burnett również sfotografował tę scenę.
Po dwóch latach w Wietnamie dołączył do francuskiej agencji fotograficznej Gamma i przez dwa lata podróżował po świecie w ramach działu wiadomości.
W 1975 roku był współzałożycielem nowej agencji fotograficznej Contact Press Images w Nowym Jorku. Przez ostatnie trzydzieści lat dużo podróżował, pracując dla większości najważniejszych magazynów w Stanach Zjednoczonych i Europie.
„…Najlepsze fotografie motywowane są ludzkimi uczuciami…” – David Burnett.
„…Muszę powiedzieć, że znałem i fotografowałem wielu światowej sławy fotografów m.in.: Berenice Abbott, Richarda Avedona, David Bailey, Cornala Capę, Ron Galellę, Yousuf Karsha, Mary Ellen Mark, Arnolda Nevmana, Helmuth Newtona, Gordon Parks, Jan Saudek, Francesco Scavullo, Andre Villers, Roman Vishniac czy Benedykt Jerzy Dorys, aby wymienić kilku. Z całą plejadą największych fotografów byłem w ASMP (American Society of Media Photographers) David Burnett był jednym z nich, którego spotkałem i fotografowałem w Nowym Jorku 5 marca 1987 r. Znałem sporo jego prac publikowanych, ale poznać kogoś osobiąście, to zupełnie co innego, a jeszcze zrobienie mu zdjęcia…” – Czesław Czapliński.
W 2004 roku Burnett wykorzystał także swoją grafikę Speed Graphics z obiektywem 178 mm f/2.5 Aero-Ektar wyjętym z kamery lotniczej K-24, aby relacjonować kampanię prezydencką Johna Kerry'ego. Jego prace obejmujące Igrzyska Olimpijskie w 2004 r. przy użyciu szeregu przestarzałych aparatów i filmów otrzymały pozytywne recenzje w prasie fotograficznej oraz w The New York Times.
W 2009 roku National Geographic opublikował książkę 44 dni Burnetta: Iran i przebudowa świata. Książki zawierają jego zdjęcia wykonane w Iranie podczas obalenia szacha Mohammada Rezy Pahlavi w 1979 roku.
W tym samym roku Burnett opublikował kolejną książkę zatytułowaną Soul Rebel, zawierającą intymne, niepublikowane zdjęcia piosenkarza reggae Boba Marleya.
W 2019 r., w pięćdziesiątą rocznicę wystrzelenia Apollo 11, pierwszej misji człowieka na Księżyc, opublikował książkę We Choose to Go to the Moon, zawierającą zdjęcia zrobione wokół wyrzutni na Przylądku Canaveral.
W październiku 2022 roku The Outsiders House Museum i jego dyrektor wykonawczy Danny Boy O'Connor opublikowali książkę The Outsiders „Rare and Unseen”, która zawiera 148 zdjęć Burnetta, który był fotografem na planie filmu The Outsiders (1983). O'Connor powiedział: „Początkowo otrzymaliśmy pierwszą partię zdjęć, a potem [Burnett] powiedział, że może być ich więcej. Znaleźli bardziej szorstkie zdjęcia i dla mnie to właśnie tam guma styka się z drogą, ponieważ jest niewypolerowana, nie mają gardy i nie pozują”.
Częściowa bibliografia: 2009 - 44 dni: Iran i przebudowa świata: 2009 - Soul Rebel: 2019 - Wybieramy lot na Księżyc; 2022 – The Outsiders „Rare and Unseen” – z Dannym Boyem O'Connorem.
Wyróżnienia: 1973 - Złoty Medal Roberta Capy - z Raymondem Depardonem i Chasem Gerretsenem; 1980 - Fotograf Roku Magazynu - Krajowe Stowarzyszenie Fotografów Prasowych; 1980 – Zdjęcie Roku prasy światowej.
„…Postrzegam siebie jako rejestratora historii, swego rodzaju historyka wizualnego…” – David Burnett.
PORTRAIT with HISTORY David Burnett
“…I see myself as a recorder of history, sort of a visual historian…” – David Burnett.
David Burnett (born 1946) is an American magazine photojournalist based in Washington, D.C. His work from the 1979 Iranian revolution was published extensively in Time (including its "Man of the Year" portrait of the Ayatollah Khomeini).
He has won dozens of top awards for his work, including the 1973 Robert Capa Gold Medal (with Raymond Depardon and Chas Gerretsen) from the Overseas Press Club for work in Chile, the 1980 Magazine Photographer of the Year from the National Press Photographers Association, and the 1980 World Press Photo of the Year.
He was a member of the Gamma photo agency and co-founded Contact Press Images.
David Burnett was born in 1946, in Holladay, Utah. His parent are Mr. and Mrs. Ted Burnett. He attended Oakwood School, Olympus Junior High, and Olympus high school. During a summer job at optical store in Salt Lake City he developed an interest for lenses, and his first published photos were in the yearbook of his high school. Burnett said that he knew he wanted to be a photographer from the experience working on the yearbook and that within a year or two he became a stringer for a local weekly and occasionally sold pictures of Friday night basketball to The Salt Lake Tribune.
In 1968, after his graduation from the Colorado College, Burnett began working as a freelance photographer for Time and Life, first in the United States and later in Vietnam.
On June 8, 1972. Burnett was one of the photojournalists present at Trảng Bàng in Tây Ninh Province when Nick Ut of the Associated Press captured his famous image of the nine-year-old Vietnamese girl Phan Thị Kim Phúc and some other children fleeing a napalm attack. Two South Vietnamese Skyraider aircraft went off course and dropped the incendiary bombs near the journalists, resulting in the deaths of two children and inflicting serious burns on others, including Kim Phúc. Burnett also photographed the scene.
After two years in Vietnam, he joined the French photo agency Gamma, traveling the world for its news department for two years.
In 1975, he co-founded a new photo agency, Contact Press Images, in New York City. For the last three decades he has traveled extensively, working for most of the major magazines in the United States and Europe.
“…The greatest photographs are motivated by human feeling...” – David Burnett.
“…I must say that I have known and photographed many world-famous photographers, including: Berenice Abbott, Richard Avedon, David Bailey, Cornal Capa, Ron Galella, Yousuf Karsh, Mary Ellen Mark, Arnold Nevman, Helmuth Newton, Gordon Parks, Jan Saudek, Francesco Scavullo, Andre Villers, Roman Vishniac and Benedykt Jerzy Dorys, to name a few. With all the greatest photographers I was in ASMP (American Society of Media Photographers). David Burnett was one of them, whom I met and photographed in New York on March 5, 1987. I knew a lot of his published works, but meeting someone in person is completely different, and also taking a photo of him…” – Czesław Czapliński.
In 2004, Burnett also used his Speed Graphic with a 178mm f/2.5 Aero-Ektar lens removed from a K-24 aerial camera to cover the Presidential campaign of John Kerry. His work covering the 2004 Olympics with an array of antiquated cameras and films received positive reviews in the photography press and in The New York Times.
In 2009, National Geographic published Burnett's 44 Days: Iran and the Remaking of the World. The books contains his photography taken in Iran during the 1979 overthrow of Shah Mohammad Reza Pahlavi.
Also that year, Burnett published another book of intimate, unpublished images he took of reggae singer Bob Marley, titled Soul Rebel.
In 2019, the fiftieth anniversary of the launch of Apollo 11, the first human mission to the Moon, he published We Choose to Go to the Moon, a book of photos taken around the launch pad in Cape Canaveral.
In October 2022, The Outsiders House Museum and its executive director Danny Boy O'Connor published the book The Outsiders ‘Rare and Unseen’, which contains 148 photos by Burnett who was the on-set photographer of the film The Outsiders (1983). O'Connor said: “We originally got the first lot of photos and then [Burnett] said there may be more. They found the rougher photos, and for me, that’s where the rubber meets the road because they’re unpolished, their guard’s down, they’re not posing".
Partial bibliography: 2009 - 44 Days: Iran and the Remaking of the World: 2009 - Soul Rebel: 2019 - We Choose to Go to the Moon; 2022 - The Outsiders ‘Rare and Unseen’ - with Danny Boy O'Connor.
Accolades: 1973 - Robert Capa Gold Medal - with Raymond Depardon and Chas Gerretsen; 1980 - Magazine Photographer of the Year - National Press Photographers Association; 1980 - World Press Photo of the Year.
“…I see myself as a recorder of history, a visual historian of sorts…”– David Burnett.
Kad izvēlos tiešsaistes kazino, vienmēr pievēršu uzmanību drošības pasākumiem, kas tiek piedāvāti, lai aizsargātu lietotāju kontus. Divfaktoru autentifikācija ir viens no svarīgākajiem aspektiem, jo tā nodrošina papildu aizsardzību pret nesankcionētu piekļuvi. Vavada kazino, piemēram, piedāvā šādas drošības funkcijas, kas ir būtiskas, lai spēlētāji varētu justies droši, izmantojot platformu. Lai iegūtu vairāk informācijas par spēlēm un bonusiem, kas tiek piedāvāti Latvijas spēlētājiem, varat apskatīt šo vietni: lasīt vairāk. Svarīgi ir atcerēties, ka, izvēloties tiešsaistes kazino, drošība ir prioritāte, un divfaktoru autentifikācija ir viens no labākajiem veidiem, kā aizsargāt savu kontu.