top of page
Szukaj

PORTRET z HISTORIĄ Artur Żmijewski

Zdjęcie autora: Czesław CzaplińskiCzesław Czapliński

„…Dzisiaj nie rzeźbię - robię filmy - świat jest zanadto skomplikowany, aby rzeźbić. Wystarczy zresztą troszkę pofotografować, aby stwierdzić, że rzeźba nie nadąża. Fotografia i film zlikwidowały we mnie wiarę w możliwości rzeźby, wyśmiały ją..” – Artur Żmijewski..

 

Artur Jacek Żmijewski (ur. 26 maja 1966 w Warszawie) – artysta multimedialny i redaktor artystyczny kwartalnika „Krytyka Polityczna”, związany z Galerią Foksal. Jeden z głównych przedstawicieli nurtu sztuki krytycznej. Mieszka i pracuje w Warszawie.

  W latach 1990–1995 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczeń pracowni „Kowalnia” Grzegorza Kowalskiego. Po studiach zajmował się fotografią oraz instalacją, uznając je za bardziej adekwatne dla wyzwań współczesnego świata. 

W latach 90. należał do czołowych artystów nurtu sztuki krytycznej. Okres ten zamknął manifestem „Stosowane sztuki społeczne”, w którym wypracował nową formułę społecznego zaangażowania. W latach 1993–1997 wspólnie z Moniką Zielińską i Katarzyną Kozyrą wydawał pismo „Czereja”.

 

„…10 czerwca 2005 r. spotkałem i fotografowałem Artura Żmijewskiego, który reprezentował Polskę w pawilonie polskim na 51. Biennale w Wenecji, gdzie przyleciałem z min. kultury - Waldemarem Dąbrowskim. Polska ma jeszcze od przedwojny (1932) piękny pawilon w Wenecji na Wyspie św. Heleny i tam wokół niego zrobiłem zdjęcia. Tam też robiłem zdjęcia Romana Opałki.

Artur Żmijewski pokazał prace wideo „Powtórzenie”, gdzie przeprowadził eksperyment, wzorując się na słynnych badaniach profesora Zimbardo. Grupa bezrobotnych została umieszczona w fikcyjnym więzieniu, gdzie przydzielono im funkcję albo więźniów, albo strażników i obserwowano ich zachowania i wzajemne relacje…” – Czesław Czapliński.

W latach 2009–2011 był członkiem Rady Programowej Zachęty Narodowej Galerii Sztuki. We wrześniu 2010 został wybrany kuratorem 7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie (festiwal w roku 2012). Związany z Fundacją Galerii Foksal.

 

Filmy m.in.: 1995: Powściągliwość i praca (Temperance and Toil); 1996: Ja i AIDS (Me and AIDS); 1997: Ogród botaniczny ZOO (ZOO, The Botanic Garden); 1998: Oko za Oko (An Eye for an Eye); 1999: Berek (The Game of Tag); 2000: KR WP; 2000: Sztuka kochania (An Art of Love); 2001: Karolina (Caroline); 2001: Na spacer (Out for a Walk); 2001: Lekcja śpiewu 1 (Singing Lesson 1); 2001: Zeppelintribüne; 2003: Lekcja śpiewu 2 (Singing Lesson 2);2003: Pielgrzymka (Pilgrimage); 2003: Nasz śpiewnik (Our Songbook); 2003: Itzik; 2003: Lisa; 2004: 80064; 2004: Rendez-vous; 2004: Zrób to sam (Do it Yourself); 2005: Powtórzenie (Repetition); 2005: Wybory.pl; 2006: Polak w szafie; 2007: Oni 2007: Wybrane prace; 2009: Demokracje; 2010: Katastrofa.

Instalacje: 1994: Studia aktu (Nude Studies): 1995: 40 Szuflad (40 Drawers).

Performance 1993: Obszar wspólny, obszar własny (Public space, private space); 1994: Monologi do ludzi (Monologues to People).

Wystawy m.in.: 1995: Akty, Galeria a.r.t., Płock; 1995: Tożsamość Dzidzi, Galeria Przyjaciół A.R., Warszawa; 1996: Śpiew sardynek, Galeria a.r.t., Płock; 1998: Oko za oko, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; 1999: Ausgewahlte Arbeiten, Galeria Wyspa, Gdańsk; 2000: Berek, Galeria a.r.t., Płock; 2001: Na Spacer, Galeria Foksal, Warszawa; 2003: Lekcja śpiewu 1 / Lekcja śpiewu 2, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa; 2003: Singing lesson 2, Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig, Lipsk (Niemcy); 2003: Singing lesson, Wilkinson Gallery, Londyn (Wielka Brytania); 2004: Artur Żmijewski. Selected Works 1998–2003, MIT List Visual Arts Center, Boston (USA); 2004: Artur Żmijewski, Centre d’art Contemporain de Bretigny, Brétigny-sur-Orge (Francja) 2005: Powtórzenie, Polski Pawilon na 51. Międzynarodowym Biennale w Wenecji, Wenecja (Włochy); 2005: Artur Żmijewski, Kunsthalle, Bazylea (Szwajcaria); 2009–2010: Projects 91: Artur Żmijewski, Museum of Modern Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone; 2020: Paweł Althamer, Artur Żmijewski – Pieśń ostateczna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.

Nagrody m.in.: W 2000 za film „Oko za oko” zdobył główną nagrodę na prestiżowej wystawie Guarene Arte we Włoszech; W lutym 2010 Żmijewski otrzymał amerykańską nagrodę Ordway, przyznawaną przez New Museum w Nowym Jorku; W 2013 został laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy.

„…Znaczenie jest niczym innym jak faktem społecznym, odbywa się między porozumiewającymi się i działającymi ludźmi. Właśnie z wnętrza takiego myślenia kiełkuje polityczność sztuki. (...) W tym ujęciu polityka nie jest aplikowaniem ludziom pewnego zbioru poglądów przy pomocy aparatu państwa, ale miejscem, gdzie spotykają się nasze żądania, potrzeby i pragnienia. Polityka - a zatem i sztuka…” – Artur Żmijewski.

 

 

PORTRAIT with HISTORY Artur Jacek Żmijewski

       “…Today I don't sculpt - I make films - the world is too complicated to sculpt. It is enough to take a few photos to see that the sculpture cannot keep up. Photography and film destroyed my faith in the possibilities of sculpture, they made fun of it...” - Artur Żmijewski.

         Artur Jacek Żmijewski (born May 26, 1966 in Warsaw) – multimedia artist and artistic editor of the quarterly "Krytyka Polityczna", associated with the Foksal Gallery. One of the main representatives of the critical art trend. Lives and works in Warsaw.

         In the years 1990–1995 he studied at the Faculty of Sculpture of the Academy of Fine Arts in Warsaw. A student of Grzegorz Kowalski's "Kowalnia" studio. After graduation, he dealt with photography and installation, considering them more adequate to the challenges of the modern world. 

         In the 1990s, he was one of the leading artists of the critical art movement. He closed this period with the manifesto "Applied Social Arts", in which he developed a new formula of social involvement. In the years 1993–1997, together with Monika Zielińska and Katarzyna Kozyra, he published the magazine "Czereja".

         “…On June 10, 2005, I met and photographed Artur Żmijewski, who represented Poland in the Polish pavilion at the 51st Venice Biennale, where I came from among others. culture - Waldemar Dąbrowski. Poland has had a beautiful pavilion in Venice on Saint's Island since before the war (1932). Helena and I took photos around it. I also took photos of Roman Opałka there.

         Artur Żmijewski showed the video work "Repetition", where he conducted an experiment based on the famous research of Professor Zimbardo. A group of unemployed people was placed in a fictitious prison, where they were assigned the function of either prisoners or guards and their behavior and mutual relations were observed..." - Czesław Czapliński.

         In the years 2009–2011 he was a member of the Program Council of the Zachęta National Gallery of Art. In September 2010, he was elected curator of the 7th Biennale of Contemporary Art in Berlin (festival in 2012). Associated with the Foksal Gallery Foundation.

 

         Films include: 1995: Temperance and Toil; 1996: Me and AIDS; 1997: ZOO, The Botanic Garden; 1998: An Eye for an Eye; 1999: Berek (The Game of Tag); 2000: KR WP; 2000: An Art of Love; 2001: Karolina (Caroline); 2001: Out for a Walk; 2001: Singing Lesson 1; 2001: Zeppelintribüne; 2003: Singing Lesson 2; 2003: Pilgrimage; 2003: Our Songbook; 2003: Itzik; 2003: Lisa; 2004: 80064; 2004: Rendezvous; 2004: Do it Yourself; 2005: Repetition; 2005: Wybory.pl; 2006: Pole in the closet; 2007: They 2007: Selected works; 2009: Democracies; 2010: Disaster.

         Installations: 1994: Nude Studies: 1995: 40 Drawers.

         Performance 1993: Common area, private space; 1994: Monologues to People.


         Exhibitions include: 1995: Nudes, Galeria a.r.t., Płock; 1995: Identity of Baby, Galeria Przyjaciół A.R., Warsaw; 1996: The Singing of Sardines, Galeria a.r.t., Płock; 1998: Eye for an Eye, Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw; 1999: Ausgewahlte Arbeiten, Wyspa Gallery, Gdańsk; 2000: Berek, Galeria a.r.t., Płock; 2001: Na Spacer, Foksal Gallery, Warsaw; 2003: Singing Lesson 1 / Singing Lesson 2, Foksal Gallery Foundation, Warsaw; 2003: Singing lesson 2, Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig, Leipzig (Germany); 2003: Singing lesson, Wilkinson Gallery, London (Great Britain); 2004: Artur Żmijewski. Selected Works 1998–2003, MIT List Visual Arts Center, Boston (USA); 2004: Artur Żmijewski, Center d'art Contemporain de Bretigny, Brétigny-sur-Orge (France) 2005: Repetition, Polish Pavilion at the 51st International Venice Biennale, Venice (Italy); 2005: Artur Żmijewski, Kunsthalle, Basel (Switzerland); 2009–2010: Projects 91: Artur Żmijewski, Museum of Modern Art, New York, United States; 2020: Paweł Althamer, Artur Żmijewski - The Final Song, Museum of Contemporary Art in Krakow MOCAK.

Awards include: In 2000, for the film "Eye for an Eye", he won the main prize at the prestigious Guarene Arte exhibition in Italy; In February 2010, Żmijewski received the American Ordway Award, awarded by the New Museum in New York; In 2013, he was the winner of the Art Criticism Award. Jerzy Stajuda.

       „…Meaning is nothing other than a social fact, it takes place between people communicating and acting. It is from within this kind of thinking that the political nature of art emerges. (...) In this approach, politics is not the application of a certain set of views to people using the state apparatus, but a place where our demands, needs and desires meet. Politics - and therefore art..."– Artur Żmijewski.

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comentários


  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
bottom of page