top of page
Szukaj
  • Zdjęcie autoraCzesław Czapliński

PORTRET z HISTORIĄ Alicja Węgorzewska-Whiskerd


„…Gdy czegoś się uczę, muzyka chodzi mi po głowie i musi mieć ujście. Nucę więc podczas spaceru albo zakupów. Nucę, a ludzie się uśmiechają. I to jest wspaniałe, bo muzyka nie kojarzy się im z niczym złym. Ona łagodzi obyczaje, więc dlaczego mam nie śpiewać? Nikt mi jeszcze nie powiedział, że śpiewać na ulicy nie wypada. Ludzie mi zazwyczaj mówią: „Ależ pani wesoło.”” -  Alicja Węgorzewska-Whiskerd.


Alicja Dorota Węgorzewska-Whiskerd (ur. 28 lutego 1967 w Szczecinie) – mezzosopranistka, śpiewaczka operowa, menadżerka kultury. 

Naukę muzyki rozpoczęła w wieku pięciu lat od gry na fortepianie. Podczas nauki w szczecińskim liceum muzycznym, uczestnicząc w obowiązkowych zajęciach w chórze szkolnym, odkryła u siebie talent wokalny. Po maturze przez trzy miesiące śpiewała w chórze Opery Szczecińskiej, po czym podjęła studia wokalne w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie Brygidy Skiby. Ostatecznie studia muzyczne ukończyła w 1993 na wydziale wokalnym w Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie w klasie Macieja Witkiewicza. 

Zadebiutowała w 1992 w operze Koronacja Poppei Claudia Monteverdiego na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Na początku kariery jej specjalnością były „role spodenkowe”, tj. mężczyzn granych przez kobiety. W 1999 została zatrudniona w Kammeroper Wien, gdzie występowała w partii Dardane w operze Pielgrzym z Mekki (Die Pilger von Mekka) Christopha Willibalda Glucka. W Wiedniu śpiewała także w Neue Oper Wien w operze Leonarda Bernsteina Trouble in Tahiti. Występowała za granicą pod pseudonimem Alicja De Rota. 

W 2003 brała udział w koncertach berlińskim Konzerthausie oraz amsterdamskim Concertgebouw. Wystąpiła w gali operowej z okazji 750-lecia Bredy oraz w koncercie na scenie Theater an der Wien z okazji narodzin 6-miliardowego obywatela świata. Brała udział w Festiwalu Muzyki Dawnej w Innsbrucku oraz w Donaufestwochen w Wiedniu. Wykonała partie mezzosopranowe na ścieżce dźwiękowej do filmu Wiedźmin.

Nagrała w 2010 dla Hungaroton i Fuzeau Classique wraz z Alexem Szilasimwszystkie pieśni Chopina. W Budapeszcie koncertem calowym otwierała obchody roku Chopinowskiego na Węgrzech, oraz zamykała go koncertami w Nowym Yorku w Yamaha hall, a także w Katarze. W grudniu tegoż roku po raz pierwszy wyreżyserowała „Carmen” i zaśpiewała w niej tytułowa rolę w Kuwejcie oraz Bahrajnie. 

W 2011 w warszawskim Teatrze Polonia odbył się jej debiut jako producentki teatralnej i aktorki dramatycznej w monodramie operowym Diva for rent w reżyserii Jerzego Bończaka i choreografii Emila Wesołowskiego. Sztuka wystawiona została m.in. w Teatrze Polskim w Szczecinie i Filharmonia Szczecińska, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, Teatrze Miejskim w Gdyni, a także na otwarcie sezonu teatralno-muzycznego na Zamku w Ostródzie. Monodram został przetłumaczony na język angielski jako Diva's secrets i wystawiony w ramach obchodów polskiej prezydencji w krajach Zatoki Perskiej. Przedstawienia odbywały się w salach koncertowych Al Hashemi w Kuwejcie, Qatar Opera House w Katarze pod patronatem tamtejszego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz w Abu Dhabi Theater. Monodram zebrał znakomite recenzje zarówno w prasie anglo- jak i arabskojęzycznej.


„(…) nikogo nie faworyzuję ani nie deprecjonuję. Podsumowuję tylko występy.(…) Myślę, że jestem ekspertem, komentatorem, który ma podpowiedzieć, co należy poprawić, zrobić lepiej, a nie jurorem, który ocenia. Nie czuję się bezbronna, tylko zadowolona, że nie muszę wyciągać tabliczek z ocenami.” -  Alicja Węgorzewska-Whiskerd.


„…W czasie prób w Teatrze Polonia 8 czerwca 2011 r. miałem możliwość osobistego spotkania i fotografowania Alicji Węgorzewskiej. Muszę powiedzieć, że zrobiła na mnie wielkie wrażenie, mimo tego, że wielokrotnie fotografowałem w MET w New York największe gwiazdy…” – Czesław Czapliński.

Wzięła udział w nagraniu hymnu na rzecz dzieci z autyzmem z gwiazdami światowego hip-hopu, takimi jak: Snoop Dogg, Kurtis Blow, Curtis Young. 

W 2020 roku wystąpiła w sztuce María de Buenos Aires Astora Piazzolli. 

W latach 2011–2012 zasiadała w jury programu TVP2 Bitwa na głosy. Za udział w show nominowana była do nagrody Telekamery 2012 i 2013 w kategorii Juror. Była jurorką czwartej edycji The Voice Senior. 

W sierpniu 2014 została felietonistką Gazety Polskiej Codziennie. 

Od kilku lat komentuje koncerty noworoczne dla TVP.

  Pełniła rolę ambasadora i współgospodarza 46. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (2012), a w 2013 dyrektora artystycznego kolejnej jego edycji. 

Była p.o. dyrektora Mazowieckiego Teatru im. Jana Kiepury w Warszawie (1 kwietnia 2015 – 30 września 2016), p.o. dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej (1 października 2016 – 30 września 2017), a następnie tej instytucji dyrektorem artystycznym (2 października 2017 – 31 sierpnia 2018) i dyrektorem naczelnym (1 września 2018 – 31 sierpnia 2021 oraz od 1 maja 2022). 

Bez powodzenia kandydowała do sejmu w wyborach w 2011, startując z 3. pozycji na liście Polskiego Stronnictwa Ludowego w okręgu stołecznym. 

Objąwszy w 2017 stanowisko p.o. dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej, zwolniła 149 z 255 zatrudnionych w instytucji pracowników, co spotkało się z protestami środowiska muzycznego. Część zwolnionej kadry znalazła pracę w Polskiej Operze Królewskiej, nowego zespołu powołanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 18 sierpnia 2024 na łamach „Newsweek Polska” ukazał się artykuł dziennikarzy Jakuba Korusa i Konrada Wojciechowskiego Straszny dwór Alicji Węgorzewskiej, w którym Węgorzewska jako dyrektorka WOK-u została oskarżona o mobbing pracowników i wykorzystywanie środków publicznych do prywatnych celów. 

W 1996 wzięła ślub cywilny z Anglikiem Peterem Whiskerdem, a następnie kościelny w 1998. Mąż przyjął jej nazwisko jako Whiskerd-Węgorzewski. Są obecnie rozwiedzeni. Mają razem córkę Amelię Whiskerd-Węgorzewską (ur. 2002).

…Drugi raz fotografowałem Alicję Węgorzewską-Whiskerd 29 sierpnia 2019 r., którą spotkałem na wystawie Rafała Olbińskiego na Placu Konstytucji w Warszawie. Poprosiłem ją i wyśliśmy z galerii do niesamowitego wnętrza, które niezwykle do niej pasowało…” – Czesław Czapliński.


  Jest zdobywczynią nagrody Maria Callas Tribute Prize NY (2019), nagrody miasta Sorrento i Fondazione Sorrento za promocję kultury włoskiej w Polsce i na świecie Tribute a Caruso (2020), Nagrody Specjalnej Women in Cinema Award (2020) za działalność artystyczną i produkcję filmów operowych oraz za zaangażowanie we wspieranie talentu młodych artystów znajdujących się w trudnej sytuacji.


Role operowe: Christoph Willibald Gluck, Die Pilger von Mekka[w innych językach] – Dardane Siegfried Matthus, Kronprinz Friedrich[w innych językach] – Katte (reż. Götz Friedrich, Kammeroper Rheinsberg i Deutsche Oper Berlin, 1999); Georges Bizet, Carmen – Carmen; Jacques Offenbach, Opowieści Hoffmanna – Głos Matki; Benjamin Britten, Gwałt na Lukrecji[w innych językach] – Lukrecja (reż. Włodzimierz Nurkowski, Opera Krakowska, 2004); Christoph Willibald Gluck, Orfeusz i Eurydyka – Orfeusz; Piotr Czajkowski, Dama pikowa – Hrabina; Richard Strauss, Kawaler srebrnej róży – Oktawian; Pietro Mascagni, Rycerskość wieśniacza – Santuzza Karol Kurpiński, Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale – Dorota; Charles Gounod, Faust – Siebel (reż. Robert Wilson, Teatr Wielki-Opera Narodowa, 2008); Piotr Czajkowski, Eugeniusz Oniegin – Olga; Astor Piazzolla, María de Buenos Aires[w innych językach] – Maria (reż. Marcin Znaniecki, Warszawska Opera Kameralna, 2020).

Role teatralne i musicalowe: Ronald Harwood, Kwartet – Cecily Robson (reż. Grzegorz Chrapkiewicz, Warszawska Opera Kameralna, 2021); Stephen Sondheim, Company – Joanne (reż. Michał Znaniecki, Warszawska Opera Kameralna, 2022).

 Dyskografia: 2001 – Wiedźmin Pomaton EMI; 2002 – Kronprinz Friedrich – Rheinsberg Kammeroper Schloss Rheinsberg; 2010 – Chopin Songs – Hungaroton Classics; 2013 – Najpiękniejsze Kolędy; 2013 – „Duety” – Liber – Pożegnanie – gościnnie 2014 – I collori dell Amore – Sony Music; 2014 – Polskie Kolędy; 2014 – „Gorzki & Friends HIT Rappers”; 2016 – Nierdzewny – Michał Wiśniewski – Amo Vitam – gościnnie; 2016 – Hymn Inki; 2018 – Hymn Papieski; 2020 – Tanga Świata; 2021 – Kolędy.

Filmografia 2001: Wiedźmin – wykonanie muzyki (wokal – mezzosopran); 2009: Dom nad rozlewiskiem – obsada aktorska, jako Joanna Berg; 2013: Na dobre i na złe – pacjentka Malwina Kochan-Wróblewska, śpiewaczka operowa; 2017: Barwy szczęścia – Hanna Waniewska, nauczycielka śpiewu.

„…Każdy artysta, niezależnie od rodzaju uprawianej sztuki, jest człowiekiem do wynajęcia. Nie istniejemy bez publiczności…” -  Alicja Węgorzewska-Whiskerd.


PORTRAIT with HISTORY Alicja Węgorzewska-Whiskerd

“…When I'm learning something, music is in my head and it needs to have an outlet. So I hum while walking or shopping. I hum and people smile. And this is great, because they don't associate music with anything bad. She softens her manners, so why shouldn't I sing? No one has ever told me that it's not appropriate to sing in the street. People usually tell me: "You're so happy…" - Alicja Węgorzewska-Whiskerd.


Alicja Dorota Węgorzewska-Whiskerd (born February 28, 1967 in Szczecin) – mezzo-soprano, opera singer, cultural manager. 

She started learning music at the age of five by playing the piano. While studying at a music high school in Szczecin, participating in compulsory classes in the school choir, she discovered her vocal talent. After graduating from high school, she sang in the choir of the Szczecin Opera for three months, and then began vocal studies at the Academy of Music in Gdańsk in the class of Brygida Skiba. Ultimately, she completed her music studies in 1993 at the vocal department at the Academy of Music. Chopin in Warsaw in the class of Maciej Witkiewicz. 

She made her debut in 1992 in the opera Coronation of Poppea by Claudio Monteverdi on the chamber stage of the Grand Theater - National Opera in Warsaw. At the beginning of her career, her specialty was "short roles", i.e. men played by women. In 1999, she was employed at Kammeroper Wien, where she performed the role of Dardane in the opera Die Pilger von Mecca by Christoph Willibald Gluck. In Vienna she also sang at the Neue Oper Wien in Leonard Bernstein's opera Trouble in Tahiti. She performed abroad under the pseudonym Alicja De Rota.

In 2003, she took part in concerts at the Berlin Konzerthaus and the Amsterdam Concertgebouw. She performed in an opera gala celebrating the 750th anniversary of Breda and in a concert on the stage of the Theater an der Wien on the occasion of the birth of the world's 6 billionth citizen. She took part in the Early Music Festival in Innsbruck and in the Donaufestwochen in Vienna. She performed mezzo-soprano parts on the soundtrack to the film The Witcher.

         In 2010, she recorded all Chopin's songs for Hungaroton and Fuzeau Classique, together with Alex Szilasi. In Budapest, she opened the celebration of the Chopin Year in Hungary with an inch concert, and closed it with concerts in New York at the Yamaha hall, and also in Qatar. In December of that year, she directed "Carmen" for the first time and sang the title role in Kuwait and Bahrain. 

In 2011, at the Polonia Theater in Warsaw, she made her debut as a theater producer and dramatic actress in the opera monodrama Diva for rent, directed by Jerzy Bończak and choreographed by Emil Wesołowski. The play was exhibited, among others, at the Polish Theater in Szczecin and the Szczecin Philharmonic, the Warmian-Masurian Philharmonic in Olsztyn, the City Theater in Gdynia, as well as at the opening of the theater and music season at the Ostróda Castle. The monodrama was translated into English as Diva's secrets and staged as part of the celebrations of the Polish presidency in the Persian Gulf countries. The performances took place in the Al Hashemi concert halls in Kuwait, the Qatar Opera House in Qatar under the patronage of the local Minister of Culture and National Heritage, and in the Abu Dhabi Theater. The monodrama received excellent reviews in both the English and Arabic-language press.

“(…) I do not favor or depreciate anyone. I only summarize the performances. (…) I think I am an expert, a commentator who is supposed to suggest what should be improved or done better, not a juror who judges. I don't feel helpless, I just feel happy that I don't have to take out my grades." - Alicja Węgorzewska-Whiskerd.

 

“…During rehearsals at the Polonia Theater on June 8, 2011, I had the opportunity to personally meet and photograph Alicja Węgorzewska. I must say that it made a great impression on me, even though I photographed the biggest stars many times at the Met in New York..." - Czesław Czapliński.


         She took part in recording an anthem for children with autism with world hip-hop stars such as Snoop Dogg, Kurtis Blow, Curtis Young. 

In 2020, she appeared in the play María de Buenos Aires by Astor Piazzolla. 

In 2011–2012, she sat on the jury of the TVP2 program Battle for Voices. For her participation in the show, she was nominated for the Telekamery 2012 and 2013 award in the Juror category. She was a juror in the fourth edition of The Voice Senior. 

In August 2014, she became a columnist for Gazeta Polska Dzień. 

He has been commenting on New Year's concerts for TVP for several years.

She acted as an ambassador and co-host of the 46th Festival. Jan Kiepura in Krynica-Zdrój (2012), and in 2013 artistic director of its next edition. 

Former acting director of the Masovian Theater Jana Kiepura in Warsaw (April 1, 2015 – September 30, 2016), acting director of the Warsaw Chamber Opera (October 1, 2016 - September 30, 2017), and then its artistic director (October 2, 2017 - August 31, 2018) and general director (September 1, 2018 - August 31, 2021 and from May 1, 2022). 

She unsuccessfully ran for the Sejm in the 2011 elections, starting from the 3rd position on the list of the Polish People's Party in the capital district. 

In 2017, he took over the position of acting director of the Warsaw Chamber Opera, dismissed 149 of the 255 employees working in the institution, which was met with protests from the music community. Some of the dismissed staff found work at the Polish Royal Opera, a new ensemble established by the Ministry of Culture and National Heritage. On August 18, 2024, "Newsweek Polska" published an article by journalists Jakub Korus and Konrad Wojciechowski, Scary Manor by Alicja Węgorzewska, in which Węgorzewska, as the director of WOK, was accused of mobbing employees and using public funds for private purposes. 

In 1996, she married Englishman Peter Whiskerd, and then in a church wedding in 1998. Her husband took her surname as Whiskerd-Węgorzewski. They are currently divorced. Together they have a daughter, Amelia Whiskerd-Węgorzewska (born 2002).


“…I photographed Alicja Węgorzewska-Whiskerd for the second time on August 29, 2019, whom I met at the Rafał Olbiński exhibition at Plac Konstytucji in Warsaw. I asked her and we sent her from the gallery to an amazing interior that fit her perfectly…” – Czesław Czapliński.

 

         She is the winner of the Maria Callas Tribute Prize NY (2019), the award of the city of Sorrento and Fondazione Sorrento for the promotion of Italian culture in Poland and around the world Tribute a Caruso (2020), the Special Women in Cinema Award (2020) for artistic activity and the production of opera films and for their commitment to supporting the talent of young artists in difficult situations. 

Opera roles: Christoph Willibald Gluck, Die Pilger von Mekka  – Dardane Siegfried Matthus, Kronprinz Friedrich– Katte (dir. Götz Friedrich, Kammeroper Rheinsberg and Deutsche Oper Berlin, 1999); Georges Bizet, Carmen – Carmen; Jacques Offenbach, The Tales of Hoffmann – The Voice of the Mother; Benjamin Britten, The Rape of Lucretia [in other languages] – Lucretia (dir. Włodzimierz Nurkowski, Krakow Opera, 2004); Christoph Willibald Gluck, Orpheus and Eurydice – Orpheus; Piotr Tchaikovsky, The Queen of Spades – The Countess; Richard Strauss, The Knight of the Silver Rose - Octavian; Pietro Mascagni, Peasant Chivalry - Santuzza Karol Kurpiński, Superstition, or Krakows and Highlanders - Dorota; Charles Gounod, Faust - Siebel (dir. Robert Wilson, Grand Theater - National Opera, 2008); Pyotr Tchaikovsky, Eugene Onegin – Olga; Astor Piazzolla, María de Buenos Aires[in other languages] – Maria (dir. Marcin Znaniecki, Warsaw Chamber Opera, 2020).

Theatrical and musical roles: Ronald Harwood, Quartet – Cecily Robson (dir. Grzegorz Chrapkiewicz, Warsaw Chamber Opera, 2021); Stephen Sondheim, Company – Joanne (dir. Michał Znaniecki, Warsaw Chamber Opera, 2022).

         Discography: 2001 – The Witcher Pomaton EMI; 2002 – Kronprinz Friedrich – Rheinsberg Kammeroper Schloss Rheinsberg; 2010 – Chopin Songs – Hungaroton Classics; 2013 – The Most Beautiful Christmas Carols; 2013 – “Duets” – Liber – Farewell – guest appearance 2014 – I collori dell Amore – Sony Music; 2014 – Polish Christmas Carols; 2014 – "Bitter & Friends HIT Rappers"; 2016 – Stainless steel – Michał Wiśniewski – Amo Vitam – guest star; 2016 – Inka's Anthem; 2018 – Papal Hymn; 2020 – Tangos of the World; 2021 – Christmas Carols.


Filmography 2001: The Witcher – music performance (vocals – mezzo-soprano); 2009: House nad Rozlewiskiem – cast, as Joanna Berg; 2013: For better and for worse - patient Malwina Kochan-Wróblewska, opera singer; 2017: Colors of happiness – Hanna Waniewska, singing teacher.

 

“…Every artist, regardless of the type of art they practice, is a man for hire. We do not exist without an audience…”- Alicja Węgorzewska-Whiskerd.


Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comentarios


bottom of page